Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Instellingen |
UA-130561670-25

ACISO Fitness & Health bundelt kennis en kracht

oliver_sekula_rene_kalt_aciso

Begin dit jaar verraste Migros Freizeit Deutschland de Europese fitnessbranche met een fusie van vier grote spelers binnen de bedrijfstak. De dochteronderneming van coöperatie Migros Zürich, goed voor een omzet van meer dan 2,5 miljard Zwitserse Franken (2,25 miljard Euro), bundelt in de nieuwe onderneming ACISO Fitness & Health de kracht van twee marketing- en managementadviesbureaus, eigen beheerde healthclubs en diverse franchiseconcepten.
Bodylife brengt verslag uit over de nieuwe situatie in dit interview met René Kalt, CEO van Migros Freizeit Deutschland en Oliver Sekula, kersverse directeur van ACISO Fitness & Health.

Bodylife:
Oliver, gefeliciteerd met je nieuwe rol als CEO bij ACISO. Migros Freizeit Deutschland exploiteert sinds 2012 de Duitse premium fitnessketen ELEMENTS Fitness & Wellness. In 2016 nam men het adviesbureau INLINE over met het bijbehorende INJOY franchiseconcept. Nu ontstaat ACISO Fitness & Health waarin ook consultancy-firma en marketingspecialist Greinwalder & Partner is toegevoegd. Kan je toelichten hoe de overname tot stand is gekomen? Wat zijn de motieven voor deze stap en de nieuwe situatie? INLINE en Greinwalder & Partner waren tot nu toe toch concurrenten?

Oliver Sekula:
In de 22 jaar dat ik binnen de fitnessbranche actief ben heb ik er natuurlijk altijd over nagedacht hoe het in de toekomst voor het bedrijf en mijzelf verder zou gaan en wat een spannende uitdaging zou zijn. In gesprekken tussen Migros, INLINE en Greinwalder & Partner werd al snel duidelijk dat een fusie van de bedrijven veel synergieën brengt. Het is de juiste stap om de internationale fitness- en healthmarkt samen verder te ontwikkelen. Verdere internationale groei van Greinwalder & Partner, zowel op gebied van consulting als conceptontwikkeling, zou alleen mogelijk zijn geweest met regelmatige grote investeringen van de aandeelhouders. Onder de vlag van het financieel sterke Migros kunnen we deze investeringen realiseren. De samengevoegde bedrijven vullen elkaar perfect aan in hun product- en dienstenportfolio.

Bodylife:
Hoe is het besluit tot overname van Greinwalder & Partner door Migros Fitness Deutschland tot stand gekomen? Wat waren de motieven?

René Kalt:
In principe gaven alleen strategische aspecten de doorslag. Zo vullen de twee bedrijven elkaar perfect aan. In de jarenlange situatie waar ze met elkaar concurreerden, zochten ze naar elkaars zwakke punten om zich als Europees marktleider te positioneren. INLINE heeft bijvoorbeeld jarenlange ervaring als franchisegever voor het merk INJOY en met de consumentenmarkt. Greinwalder & Partner is op zijn beurt internationaal sterk en toonaangevend in succesvolle campagnes, zowel offline als online, en strategische consultancy. Uiteindelijk kunnen de klanten van het nu ontstane ACISO Fitness & Health een aanzienlijke toegevoegde waarde verwachten tegen zeer aantrekkelijke prijzen.

Oliver Sekula:
het samenvoegen van de strategische ervaring van beide bedrijven leidt tot een uniek potentieel. Greinwalder & Partner zal nieuwe marketingimpulsen creëren voor INJOY en voor alle andere INLINE klanten. Greinwalder & Partner is zeer goed gepositioneerd in online en offline marketing en kan creatieve ideeën succesvol in de praktijk omzetten. Aan de andere kant vraagt een concept als FT-CLUB specifiek om knowhow op gebied van franchise. Op dit gebied brengt INLINE weer ervaring mee. INLINE kan terecht trots zijn op zijn opleidingsinstituut. Dit alles resulteert in een groot potentieel voor verdere uitbreiding.

Bodylife:
Wat is de betekenis van de bedrijfsnaam ACISO, waar staat de afkorting voor?

René Kalt:
Uit research voor verschillende namen is gebleken dat we met bijna elk idee een conflict zouden hebben veroorzaakt op het gebied van het merkenrecht. Het werd dus al snel duidelijk dat we een internationaal gerenommeerde kunstmatige naam nodig hadden. De letters van ACISO staan voor de wezenlijke diensten: A voor Advertising & Academy, C voor Consulting, I voor Innovation, S voor Sales & Service O voor Operation.

Bodylife:
ACISO is ook verantwoordelijk voor de ELEMENTS-healthclubs. Welk doel hebben jullie op dit gebied?

ACISO staat op drie pijlers. De ELEMENTS clubs bedienen het luxe segment van de fitnessmarkt. Zij blijven als eigen merk bestaan en zullen verder worden uitgebreid. Met de franchiseconcepten INJOY en FT-CLUB bedienen we fitnessondernemers die willen vertrouwen op een sterk merk. Het derde onderdeel bedrijfsadvisering zal een zeer belangrijke plaats in het bedrijf blijven innemen. Doordat de consultants van INLINE en Greinwalder & Partner worden samengevoegd in een nieuw team worden we aanzienlijk sterker op dit gebied. We hebben hierin waarschijnlijk het meest brede dienstenpakket binnen de branche. De Missie van Migros is “Iedere dag weer beter leven”. Het doel van ACISO is dan ook dat zoveel mogelijk mensen van alle leeftijdsgroepen gezonder leven en een aanzienlijk betere kwaliteit van leven ervaren. Eenvoudigweg door fitnesstraining in hun dagelijks leven op te nemen in combinatie met bewuste voeding en ontspanningstechnieken. Bovendien moet elke klant een aanbod en trainingsvorm vinden die het best bij zijn wensen past.

Bodylife:
Is er al een masterplan voor de verdeling van taken en verantwoordelijkheden?

René Kalt:
We zitten momenteel in het post-merger integratieproces. Er zijn projectmanagers aangesteld om de bedrijven onder één dak te brengen en projectgroepen starten hun werkzaamheden. De mensen die voorheen bij de individuele bedrijven verantwoordelijk waren, zetten nu hun taken gezamenlijk gecoördineerd voort.

Bodylife:
Welke gevolgen zullen de klanten van INLINE en Greinwalder & Partner ervaren in verband met de fusie?

Oliver Sekula:
Zoals René al zei, zullen de klanten profiteren van de unieke geconcentreerde krachten op gebied van marketing en bedrijfsadvisering. De branche komt hier niet aan voorbij. Natuurlijk zijn de verwachtingen terecht hooggespannen. Dagelijks worden we beoordeeld op de resultaten van onze inbreng. Als marktleider en trendsetter staan we borg voor de ontwikkeling van de meest creatieve en effectieve oplossingen , die ondernemers een tastbaar concurrentievoordeel verschaffen.

Bodylife:
Oliver, wat zijn je doelstellingen als CEO van ACISO voor het jaar 2019?

Oliver Sekula:
Natuurlijk ligt de focus op een zo soepel mogelijke fusie van de bedrijven. Het doel is om klanten per direct een merkbare toegevoegde waarde te bieden. Zoals altijd is een zeer competent, goed presterend, gemotiveerd en betrokken team zowel actief in de markt als op de achtergrond in de backoffice , hiervoor verantwoordelijk. Het is nu al duidelijk dat onze mensen zeer positief reageren - dit is cruciaal voor een succesvolle implementatie. Daarnaast zal internationale groei een belangrijke rol spelen. Naast de Benelux en Italië, waar we al goed vertegenwoordigd zijn, zien we groeipotentieel in andere regio's zoals Frankrijk, Scandinavië en Oost-Europa zoals Polen. We willen ter plaatse de juiste partners vinden die de producten begrijpen en de mogelijkheden ervan inzien.

Bodylife:
Meneer Kalt, welke doelen heeft Migros zich gesteld voor het nieuwe project?

René Kalt:
De doelstellingen zijn duidelijk geformuleerd. De focus ligt nu op de samenvoeging van de gebundelde competentie door de gehele organisatie: concentratie van gemeenscahppelijke diensten in de back-office, versterking van de advies- en franchisetak, volledige commitment bij de fitness- en healthbranche. We bewegen ons in een markt met aanzienlijke mogelijkheden qua groei, innovatie en een toenemende winstgevendheid. Een dynamische groeimarkt die volop differentiatiemogelijkheden biedt!

Bodylife:
wat willen jullie nog kwijt aan onze lezers ?

We zijn trots dat we een kwalitatieve bijdrage leveren aan de internationale fitnessmarkt. We zien een toenemend bewustzijn voor fitness, welzijn en gezondheid. De nieuwe organisatie ACISO Fitness & Health zal bij de komende marktontwikkelingen een belangrijke toegevoegde waarde leveren. Duurzaam succes in een steeds veranderende markt vereist voor iedere ondernemer individuele oplossingen en strategieën, inzet van op succes beproefde concepten en campagnes en bedrijfseconomische expertise. We creëren toekomstgerichte oplossingen waardoor onze klanten sneller en effectiever succesvol zijn. Gegarandeerd!